Välkommen till Svenska kommunikationsinstitutet
Vi förbättrar kommunikationen inom vården
Vårt syfte och mål är att förbättra professionell kommunikation inom vården – både för budskapens avsändare och för dess mottagare.
Hur kan vi hjälpa er organisation?
Vi erbjuder
E-postadresser
Vi har kontaktuppgifter till specialister, beslutsfattare, sköterskor m.fl.
Konsultation
Vi är med hela vägen och ser till att hela kedjan fungerar.
Utbildning
Vi hjälper er att bli effektivare i kommunikation i tal, skrift och kroppsspråk.
Det första steget
E-postadresser
Det första steget i att etablera en ny kontakt är att ha korrekta kontaktvägar. I de kontakter vi haft med vårdpersonal under åren har vi lärt oss att de i regel föredrar att nya kontakter tas via e-post och man gör därför klokast i att anpassa sig därefter.
Genom att ha arbetat inom vårdsektorn sedan 2012 har vi kunnat bygga upp ett förtroende gentemot professionen som gör att vi kan få tillgång till kontaktuppgifter. Det beror på att vi gång på gång visat att vi endast samarbetar med seriösa aktörer och att de budskap som mottagaren nås av är relevant information som utgör ett värde.
Nedan följer några exempel på målgrupper vi arbetat med inom primärvård, slutenvård och kommunal vård under åren:
- Verksamhetschefer
- Enhetschefer
- Avdelningschefer
- Chefssjuksköterskor
- Vårdutvecklare
- Överläkare
- Onkologer
- Gynekologer
- Ortopeder
- Urologer
- Kardiologer
- Dietister
- Distrikssköterskor
- Diabetessköterskor
- Astma-/KOL-sköterskor
- Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
- Medicinskt ansvarig rehabilitering (MAR)
- Hygiensjuksköterskor
- Verksamhetschefer
- Enhetschefer
- Avdelningschefer
- Chefssjuksköterskor
- Överläkare
- Distrikssköterskor
- Diabetessköterskor
- Astma-/KOL-sköterskor
- Dietister
- Medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS)
- Medicinskt ansvarig rehabilitering (MAR)
- Hygiensjuksköterskor
- Onkologer
- Gynekologer
- Ortopeder
- Urologer
- Kardiologer
Det andra steget
Konsultation
Att ha korrekta kontaktuppgifter är bara en del av nyckeln till framgång. Vi har gjort hundratals kommunikationskampanjer med företag, myndigheter och andra organisationer inom vårdsektorn, vilket givit oss en hel del erfarenhet av vad som brukar fungera bra och vad som fungerar mindre bra. Inget uppdrag är det andra likt, men tidigare erfarenheter kan ofta ge en fingervisning.
Nedan följer några exempel på tjänster vi hjälpt våra kunder med under åren:
Skapande av nya kontakter
Att skapa nya kontakter är ofta både tids- och energikrävande och svårt. Vi kan assistera i att ta nya kontakter och låta er ta över dialogen när tvåvägskommunikation redan är etablerad.
Mötesbokning
Bokning av möten tar ofta betydligt längre tid än att genomföra möten, då vårdpersonal ofta kan vara svår att nå. Vi kan avlasta er med inbokning och viss logistisk planering kring möten.
Underhåll av befintliga kontakter
En del kontakter arbetar man intensivt med och med moment som kräver detaljkunskaper. Vi kan hjälpa er att hålla en mer lågintensiv kontakt med övriga över tid för att bl.a. fånga upp ny information.
Logistik kring materialutskick
Utskick till många mottagare kräver en del logistik. Allt från att kontrollera adresser till att följa upp att leverans har kommit fram och följa upp användande är saker vi kan avlasta med.
Spökskrivning av texter
En bra text är en text som blir läst. Vi kan hjälpa er att fatta er kort och intresseväckande.
Hantering av inkommande e-post
En del inkommande e-postmeddelanden kräver detaljkunskaper för att hantera, men långt från alla. Vi kan avlasta er personal genom att hantera delar av ert inkommande e-postflöde.
Att skapa nya kontakter är ofta både tids- och energikrävande och svårt. Vi kan assistera i att ta nya kontakter och låta er ta över dialogen när tvåvägskommunikation redan är etablerad.
Att boka in möten tar ofta betydligt längre tid än att genomföra möten, då vårdpersonal ofta kan vara svår att nå. Vi kan avlasta er med inbokning och viss logistisk planering kring möten.
En bra text är en text som blir läst. Vi kan hjälpa er att fatta er kort och intresseväckande.
En del kontakter arbetar man intensivt med och med moment som kräver detaljkunskaper. Vi kan hjälpa er att hålla en mer lågintensiv kontakt med övriga över tid för att bl.a. fånga upp ny information.
Utskick till många mottagare kräver en del logistik. Allt från att kontrollera adresser till att följa upp att leverans har kommit fram och följa upp användande är saker vi kan avlasta med.
En del inkommande e-postmeddelanden kräver detaljkunskaper för att hantera, men långt från alla. Vi kan avlasta er personal genom att hantera delar av ert inkommande e-postflöde.
Det tredje steget
Utbildning
Vi genomför utbildningar som ligger i linje med vårt mål att förbättra kommunikationen inom vårdsektorn. Utbildningarna sker i form av workshops som upptar mellan en och sex timmar. Våra expertområden rör både hur man kan uppnå större framgång med sin e-postkommunikation och hur man kan förbättra sin kommunikation över telefon, videomöten och fysiska möten.
Kontakta oss gärna via telefon eller e-post, så kan vi diskutera hur vi kan hjälpa era medarbetare att kommunicera bättre.
Kontakta oss gärna
Stockholm
Besöksadress:
Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm
Postadress
Sveki AB
Kivra: 559242-9046
106 31 Stockholm
Ansvarig:
Stefan Andersson
Stockholmskontoret är vårt huvudkontor och den plats verksamheten började på under 2012. Varmt välkommen att komma förbi om du har vägarna förbi huvudstaden!
Västerås
Adress:
Hållgatan 4
722 11 Västerås
Ansvarig:
Martin Schaulin
Västeråskontoret tillkom i samband med vår expansion under 2020. Varmt välkommen att besöka oss och ta en kaffe om du befinner dig i Västmanlands residensstad!
Telefon
Det enklaste sättet att nå oss är att antingen fylla i formuläret till höger eller att ringa till vårt växelnummer som du hittar nedan.
Växelnummer:
Det enklaste sättet att nå oss är att antingen fylla i formuläret längst ner på sidan eller att ringa till vårt växelnummer som du hittar nedan.
Växelnummer:
08 123 503 00